© All rights reserved. Powered by VLThemes.

asertywność w praktyce

Asertywność w praktyce

Często mówimy o asertywności, ale czy faktycznie wiemy co mamy na myśli mówiąc „bądź asertywny”? Jak to jest, że jednemu łatwo przychodzi odmawianie na prośby innych, a drugi ma z tym problem? Wyznaczanie granic uległości oraz standardów zachowania to cecha nabyta, której możemy się nauczyć. Asertywność w praktyce – co i jak.

Asertywność – co to takiego?

To umiejętność nabyta, czyli taka, z którą się nie narodziliśmy, a nabyliśmy ją na etapie socjalizacji. To zdolność wyrażania własnego zdania, poglądów, opinii na temat danego tematu. To również postawa, która jasno wyznacza granicę określania własnego zdania bez naruszania praw drugiej osoby. Osoba asertywna ma jasno wyznaczony cel, w minimalnym zakresie poddaje się manipulacji innych osób, w sposób jasny komunikuje swoje oczekiwania. Taka osoba również nie pozwala ingerować w swój porządek świata. Asertywność to również zdolność wyrażania swojego zdania bez obaw o krytykę. Osoba wykazująca się tą cechą wie, że każdy ma prawo do innego poglądu na daną sprawę. Dba o swój interes, ale przy tym nie narusza praw i godności osób trzecich. W potocznym rozumieniu to zdolność odmawiania, niezależność oraz prawo do wyrażania własnego zdania.

Asertywności w praktyce a relacje biznesowe.

Z postaw asertywnych korzystamy w życiu prywatnym, ale warto również korzystać z tej cechy w życiu zawodowym. Za idealny przykład mogą posłużyć narady, groomingi, rozmowy handlowe z potencjalnymi kontrahentami. W przypadku spotkań w ramach organizacji niezwykle ważne jest wyrażanie własnego zdania, ale w takiej formie, aby nie obrażać innych, nie atakować ich, nie pałać agresją. Jeśli chodzi o rozmowy handlowe – często opierają się na zasadzie obustronnych ustępstw. Klient będzie chciał w trakcie rozmowy uzyskać jak najlepsze warunki współpracy, dlatego asertywność w tym wypadku jest cechą oczekiwaną. Pozwoli ona na utrzymanie w ryzach ofert cenowych, które przełożą się na zysk firmy. Handlowanie to gra, którą wygrywa ten, kto najwięcej zyskuje. Pozyskanie klienta kosztem firmy nie jest dobrym rozwiązaniem – w biznesie chodzi o to, aby zarabiać, a nie generować koszty. Zysk daje podstawę do rozwoju podmiotu, jak i określenia dalekosiężnych planów. Asertywność w praktyce to zachowanie, które warto pielęgnować w każdym handlowcu.

Sztuka przyjmowania komplementów, ocen, uwag…

Bycie asertywnym to nie tylko zdolność określania pewnych granic, ale również sztuka przyjmowania ocen. Osoba wykazująca się tą cechą traktuje uwagi i krytykę jako coś konstruktywnego. Nie bierze ich do siebie (siebie jako osoby), a jedynie traktuje je jako swoiste wskazówki do rozwoju swoich kompetencji, w tym wypadku pracowniczych. Gdy ocena wymyka się spod kontroli to jesteśmy w stanie w jasny sposób zakomunikować, że opinia jest dla nas krzywdząca. Merytoryczna rozmowa nad notą daje szansę na zrozumienie przekazu, odnalezienie prawdziwego powodu. Ponadto warto wrócić uwagę, że osoba oceniana nie boi się samego procesu oceny. To dla niej coś naturalnego. Akceptuje swoje ograniczenia, szuka sposobu do poprawy i dalszego rozwoju.

Co blokuje asertywność?

Asertywność w praktyce to zdolność radzenia i godzenia się z otaczającym nas światem. Jak wspomniano – to cecha nabyta, która rodzi się w nas i jest rozwijana przez pewne działania. Niestety nie zawsze jesteśmy w stanie skutecznie nad nią pracować. Niskie poczucie własnej wartości, strach przed oceną innych, brak szacunku do samego siebie, stres… to tylko kilka przykładów, które skutecznie utrudniają rozwój postaw asertywnych. Walka ze wspomnianymi zachowaniami to połowa sukcesu, a dalsze umacnianie opisywanej wartości pozwoli na znalezienie złotego środka w relacjach prywatnych, jak i handlowych.

Podsumowanie

Asertywność to zdolność odmawiania, akceptacji, ale również postrzegania świata po swojemu. To cecha nabyta, która powstanie naszej świadomości na etapie socjalizacji. Zachowania asertywne wykorzystujemy w relacjach prywatnych. Zdolność ta jest bardzo przydatna w biznesie, dzięki czemu możemy jasno wyznaczyć granice ustępstw w kierunku potencjalnego klienta, ale również osiągnąć wyznaczone cele.

Zobacz inne nasze artykuły: KLIKNIJ TUTAJ

Share this:
Top