© All rights reserved. Powered by VLThemes.

Jak dopasować się do odbiorcy?

Jak dopasować się do odbiorcy?

Każdy z nas jest inny. Każdy jest fachowcem w swojej dziedzinie, ma inne życiowe doświadczenia, rozwiązał setki indywidualnych problemów, zrealizował zamierzone cele. Jak dopasować się do odbiorcy? -oto jest pytanie. Co zrobić, by łatwiej pracowało nam się w grupie? Żyło w jednym kraju? Co zrobić, aby było „fajnie”?

Człowiek  i jego natura

Przyjęło się, że człowiek jest zwierzęciem stadnym. Aby mógł żyć w stadzie musiał w trakcie ewolucji nabyć pewne kompetencje, które ułatwią komunikację. Wspólny język, kultura, miejsce zamieszkania to nie wszystko. W tej relacji wymagane jest coś więcej – charakter jednostki i jej całokształt. W prehistorii neandertalczycy polowali na mamuty. Gdyby nie ich współpraca szybko by umarli z głodu. Wspólne polowania pozwoliły na osaczenie zwierzyny i zdobycie świeżego mięsa. Gdyby nie nić porozumienia, wspólnego celu i dopasowania, nie byłoby ich na świecie.

Jak dopasować się do odbiorcy – dopasowanie krok po kroku

Gdy dziecko przychodzi na świat to od pierwszych dni nabywa pewne umiejętności. Jedną z nich jest komunikowanie swoich potrzeb i oczekiwań. Płacz u niemowlaka informuje, że jest głodny, ma kolkę lub wymaga zainteresowania ze strony drugiej osoby. Z wiekiem nabywa kolejne kompetencje- wspólna zabawa z rówieśnikami, próby negocjacji, walki o swoje. Już na tym etapie widzimy działania konformistyczne. Dopasowanie się do grupy, aby nie zostać odtrąconym, próba naśladowania oraz działania wynikające z walki o „bycie w stadzie”.  

Będąc starszym bierze czynny udział w pakcie społecznym, negocjuje, kalkuluje oraz stara się zrezygnować ze swoich oczekiwań na poczet oczekiwań drugiej osoby. Idealnym przykładem jest związek dwóch osób. To nieustająca próba walki o spełnienie oczekiwań drugiej strony, bez utraty swojego celu. Negocjacje, rozmowy, argumentacja… To wszystko pozwala na wypracowanie wspólnego stanowiska, tym samym na dopasowanie się do drugiego człowieka.

Jak skutecznie dopasować się do swojego odbiorcy?

Dopasowanie się do odbiorcy jest proste, o ile będziemy pamiętali o kilku zasadach. Dzięki nim obie strony będą “nadawały” na tych samych falach. Jeśli chcemy dopasować się do odbiorcy to warto m. in. :

-zadawać pytania, dużo pytań (to dobra metoda do poznania drugiej osoby)

-skupić się na ofercie dedykowanej do potrzeb odbiorcy (proponuj produkt, którego poszukuje klient)

-wypracować wspólny cel rozmowy, który przyniesie obopólne korzyści (łatwiej się rozmawia, gdy patrzymy w tym samym kierunku)

-znać kontekst sytuacyjny (to odpowiednie zachowanie w konkretnej sytuacji, aby uniknąć negatywnych emocji),

-utrzymywać zainteresowanie u drugiej strony (brak zainteresowania będzie przeszkodą do utrzymania relacji biznesowej)

-być ekspertem, ale bez przechwalania się (nikt nie lubi chwalipięt)

Biznes – szukamy wspólnego języka

Inteligencja emocjonalna, często definiowana jako empatia, to wzajemne zrozumienie. Empatia biznesowa to próba wzajemnego uświadamiania, ale również wypracowania takich rozwiązań, które dadzą podwaliny do nawiązania relacji handlowej. Fundamentem tego zjawiska jest posiadana wiedza oraz wspólny język. Aby oferta była zrozumiała wymagane jest wspólne, podobne definiowanie pewnych zjawisk i słów. Laik w temacie IT nie zrozumie fachowego nazewnictwa. On wie jakie rozwiązania chce mieć np. na swojej stronie internetowej, ale nie wie jak to się nazywa. W takim wypadku dopasowanie komunikatów do odbiorcy stanowi podstawę współpracy.

Kwestia dopasowania do odbiorcy widoczna jest w całym świecie biznesu- jedna strona oferuje, druga oczekuje. Obie na końcu drogi spotykają się na skrzyżowaniu zwanym współpracą. Jeśli oferent dopasuje się do oczekiwań kupującego, to nawiążą relację, która będzie niosła profity dla obu stron.

Kwestie dopasowania do odbiorcy spotykamy na każdym kroku- wielojęzyczne strony internetowe, pisma urzędowe pisane łatwym, prostym językiem oraz zwykłe międzyludzkie relacje. To one są nieustanną próbą dopasowania. Parafrazując piosenkę Budki Suflera „Do biznesu trzeba dwojga,  wspólnych celów, chętnych serc. Bo do biznesu trzeba dwojga – tak ten świat stworzony jest”.

Zobacz inne artykuły: KLIKNIJ TUTAJ

Share this:
Top