© All rights reserved. Powered by VLThemes.

produktywność

Jak poprawić produktywność?

Pierwsza myśl, która przychodzi większości to pojęcie związane głównie z pracą zawodową i organizacją jej czasu. Właściwie, na naszą produktywność składa się wszystko to co robimy przez cały dzień. Nasze nawyki i przyzwyczajenia się bezpośrednim elementem tego, czy jesteśmy produktywni czy też nie. Zatem, jak poprawić swoją produktywność? Jakie czynniki wpłyną bezpośrednio na nią? Jeśli chcemy poprawić jakość swojej pracy i swojego dnia, bez silnej woli, czy wprowadzania szokujących dla organizmu zmian. Odpowiadamy w poniższym artykule. 🙂

Produktywność w pracy i technika Pomodoro.

W skrócie, to bardzo prosty schemat na dzielenie czasu pracy i przerw pomiędzy krótkimi okresami. Założeniem tej techniki, jest podzielenie swoich zadań na prostsze działy i praca w pełnym skupieniu przez 25 minut, po których następuje 5 minut przerwy. Po kilku takich blokach, kiedy poczujemy się zmęczeni, zwiększamy przerwę do 15 minut. Kiedy duży fragment swojej pracy podzielimy na mniejsze działy, szybciej zobaczymy postęp naszej pracy. Zegar odliczający czas wywoła w nas presję czasu i chęć skończenia zadania przed jej upływem. Całość pozytywnie wpływa na naszą pracę i na zadowolenie z niej. Odznaczanie kolejnych mikro-zadań z listy, wywoła w nas zadowolenie z widocznego postępu naszej pracy.

Skoro już o listach mowa, również są one jedną z lepszych technik wpływających na produktywność. Organizacja swoich zadań w postaci listy i planowanie swojej pracy, oszczędzi nam czasu na zastanawianie się i przypominanie sobie o swoich celach na dziś. Równocześnie jak w przykładzie wyżej, odhaczanie kolejnych zadań pozytywnie wpływa na nasz nastrój. W tym miejscu śmiało mogę polecić książkę Jacka Kłosińskiego pt “Metoda Tęczówki”. Opisuje w niej wiele sposobów na organizacje pracy, wraz z ćwiczeniami na wdrożenie w życie wybranych technik. W książce pozycji jest na tyle dużo, że każdy znajdzie coś odpowiedniego dla siebie.

Nie traćmy czasu

Produktywność w ciągu dnia, to nie tylko czas, w którym jesteśmy w pracy przez 8 godzin. Często w ciągu dnia brakuje nam czasu, a sami się łapiemy na tym, że niepotrzebnie tracimy go na rzeczy nieistotne. Warto w miarę możliwości łączyć kilka czynności. Na przykład podczas prasowania, koszenia trawy lub gotowania obiadu. Tutaj z pomocą przychodzą nam audiobooki i ostatnio coraz bardziej popularne podcasty. Wykonywanie prostych czynności w połączeniu z rzeczami nad którymi, musimy poświęcić trochę uwagi utrzyma nas w skupieniu dłużej, a samo łączenie dwóch rzeczy oszczędza nas czas.

Pojawia się pytanie jak zatem móc skupiać się na słuchaniu ze zrozumieniem, przez dłużą chwilę? Sposób na to jest zaskakująco prosty, ale niezbyt oczywisty. Wiele odtwarzaczy posiada funkcję przyśpieszenia odtwarzanego materiału. Przyśpieszenie już do 1,5x wystarczy. Żeby dobrze zrozumieć podcast czy audiobook, będziemy się musieli skupić na usłyszanych słowach, dzięki czemu dłużej zachowamy uwagę. Przesłuchamy więcej materiału w krótszym czasie i przez skupienie się zapamiętamy więcej, chyba nie ma w tym sposobie złej strony.

Podsumowanie

Na koniec kilka krótkich pomysłów, które zaoszczędzą sporo czasu i energii. Zasada dwóch minut, każde zadanie, które zajmie Ci mniej niż 120 sekund wykonaj od razu, zamartwianie się i pamiętanie o tym zajmie znacznie więcej niż załatwienie tego od razu. To co masz ubrać jutro wybierz już dziś, oszczędzenie czasu rano jest bardzo kluczowe, to dla wielu najcięższy segment dnia. Przykładowo Mark Zuckerberg nosił wyłącznie takie same ubrania, żeby nie tracić czasu na ich wybieranie, a Barrack Obama zaczynał swój dzień dwie godziny wcześniej niż powinien, aby zawsze mieć margines na nieplanowane zdarzenia.

Dlatego na początek planowanie ubioru czy też jeszcze śniadania, może być dobrym pierwszym krokiem do przeorganizowania swojego dnia i czasu. Zmian nie powinno się wprowadzać gwałtownie i zbyt wielu na raz ponieważ łatwo się zniechęcić. Wprowadzenie jednej zmiany na jakiś czas do naszego dnia, jest dobrym podejściem, ponieważ kiedy przestaniemy myśleć o tym jak o czymś co jest zmianą, stanie się to naszym nawykiem, a wtedy możemy postawić kolejny krok.

Zachęcamy do zapoznania się z innymi naszymi artykułami: KLIKNIJ TUTAJ!

Top