© All rights reserved. Powered by VLThemes.

CSR - co to takiego?

CSR – co to takiego?

Międzynarodowe korporacje – te małe i duże. Rodzinne firmy, jednoosobowe działalności gospodarcze… Oni wszyscy angażują się w różnego typu akcje społeczne. Wspierają finansowo, merytorycznie oraz rzeczowo. Pokazują jak zmieniać świat, budują nowy obraz firm, wyznaczają trendy. Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) – co to takiego? O co w tych wszystkim chodzi i dlaczego tak dużo firm angażuje się w tego rodzaju sprawy?

Corporate Social Responsibility w praktyce

CSR jest strategią zarządzania polityką firmy. Uwzględnia interesy społeczne, relacje pracownicze, wpływa na środowisko, ale również buduje tzw. dobry PR. Każde działanie, które realnie (lub pozornie – posadzenie 1 drzewa ma niewielki wpływ na środowisko) wpływa na zmianę środowiska otaczającego przedsiębiorstwo, jest czymś oczekiwanym. Dzięki tym działaniom firmy minimalizują opór społeczny co do działalności firmy, budują rzesze fanów oraz w pewien sposób tłumaczą swoją politykę biznesową. Same działania w ramach tejże strategii uwzględniają oczekiwania interesariuszy, co przekłada się na spełnienie oczekiwań względem nich. Są spójne i etyczne, przez co są pozytywnie odbierane przez ogół społeczeństwa. Z racji dużej wartości dodanej, firmy są w stanie angażować znaczne środki na ten cel.

Co jeszcze daje CSR?

Przede wszystkim buduje pozytywne relacja z lokalnymi władzami, związkami zawodowymi, lokalną społecznością, klientami i dostawcami. Zwiększa świadomość problemów i stara się je rozwiązać. Zaangażowanie społeczne jednocześnie umacnia więzi na linii marka – klient, przez co utrzymuje grupę stałych klientów, a przez wdrożone działania pozyskuje też nowych. Nieustanny rozwój organizacji to również jej wewnętrzna kultura, którą cementują powzięte działania. Emocjonalne przywiązanie do pracodawcy ma bezpośredni wpływ na zacieśnienie więzi oraz utrzymanie statusu quo -zapobiega niepokojom, motywuje i umacnia ducha walki w przypadku realizacji założonych targetów.

Przykłady z życia

Wspólne sadzenie drzew? Sprzątanie świata? Czemu nie! Korporacje często wykorzystują ten model zaangażowania. Zazwyczaj w wydarzeniu biorą udział pracownicy, ale również menadżerowie czy nawet sam zarząd. Sadząc rośliny, sprzątając pokazujemy, że jesteśmy proeko. Świadomie zarządzamy zasobami naturalnymi oraz inwestujemy w poprawę środowiska. Budujemy obraz firmy przyjaznej, odpowiedzialnej, prorozwojowej.

Kolejną rzeczą jest trend związany z glokalizacją – myślimy globalnie, działamy lokalnie. Sponsoringi, wsparcie merytoryczne oraz rzeczowe. Działania te mają na celu pomóc lokalnej społeczności, instytucjom, organizacjom pozarządowym. Jako element lokalnego środowiska, firma jest traktowana jako część składowa, która może wspierać rozwój gminy, miast, wsi i jest zaangażowana w proces ich budowy. Za przykład może posłużyć współorganizacja festynu rodzinnego, zawodów sportowych, przekazanie rzeczy na loterię, ufundowanie nagrody dla najlepszego ucznia w lokalnej szkole, uruchomienie różnych programów stypendialnych, wspieranie fundacji, stowarzyszeń czy szeroko rozumiana kooperacja z jednostkami samorządowymi np. w formie wspólnej kampanii informacyjnej.

Co jeszcze? CSR to również…

Programy wspierające dla pracowników. Szkolenia, kursy, zajęcia integracyjne, zachowanie parytetów, urlopy menstruacyjne, chorobowe na zwierzaka, dodatkowe dni wolne od pracy… to wszystko wpływa na postrzeganie firmy przez pracowników. Organizacje prześcigają się z pomysłami w tym zakresie – oryginalnych nie brakuje. Przedsiębiorstwo to ludzie, bez których organizacja jest tylko wpisem w bazie firm…

Za kolejny przykład może posłużyć wolontariat pracowniczy. Po wybuchu wojny na Ukrainie do Polski przyjechało wielu uchodźców. Pojawiły się takie podmioty, które pozwoliły swoim pracownikom na wolontariat w godzinach pracy, bez utraty prawa do wynagrodzenia. Dla ochotników przyznawano limit godzin do wykorzystania na prace na rzecz przybyłych uchodźców. Odpowiedzialność i chęć niesienia pomocy również można przeliczyć na pieniądze, które finalnie wpływają na postrzeganie podmiotu w oczach inwestorów.

Zero mudy! Koniec z marnotrawstwem zasobów! Oznacza to, że korporacje utrzymując trend ekologiczny, ale również mając na uwadze aspekt finansowy, starają się wprowadzać rozwiązania, które minimalizują straty. Przyzakładowa oczyszczalnia ścieków i ponowne wprowadzenie wody do wewnętrznego obiegu, inwestycje w OZE, pomysły racjonalizatorskie, unowocześnienie produkcji, zagospodarowanie odpadów biologicznych (biogazownie, firmowe kompostowniki), ale również szeroko rozumiana polityka zero waste. Firmy, które świadomie zarządzają zasobami, nie tylko tymi fizycznymi, ale również abstrakcyjnymi takimi jak np. czas, mogą wygenerować znaczne oszczędności – tym samy budują pozytywny obraz w otaczającym środowisku społecznym.

Polityka fair trade w życiu organizacji, czyli CSR od innej strony

Sprawiedliwy handel to kolejne z działań CSR. Dbając o swoich dostawców, budując relacje oparte na poszanowaniu, dialogu i przejrzystych zasadach mamy gwarancję, że przedsiębiorstwo dba nie tylko o swoich klientów, ale też o innych. Zrównoważona polityka to nie tylko działania PRowe, ale również uczciwa praktyka, która powinna być normą.

Podsumowanie

Bez względu na rodzaj i rozmiar prowadzonej firmy warto zainteresować się tematyką CSR. Działania wspierające lokalną społeczność, organizacje i instytucje, pozytywnie wpływające na środowisko naturalne to nie tylko działanie PRowe, ale również realny wpływ na zmiany w otaczającym nas środowisku.

Zobacz inne artykuły: KLIKNIJ TU

Share this:
Top